Powrót do kabli czy...
 
Powiadomienia
Wyczyść wszystko

Powrót do kabli czyli reaktywacja smartnego domu  

  RSS
Michal_M
(@michal_m)
Młodzik

Dzień dobry,
Na początku podziękowania dla całego forum! Super przydatne informacje i super Smarticz do instalacji (już sprawdzony).
Ale do sedna: jak w temacie czyli reaktywacja systemu stawianego (niestety) w oparciu o zastane w domu rozwiązania (ogrzewanie: piec elektryczny + kominek z płaszczem wodnym), okablowanie (nie wszędzie jest poprowadzony kabel sieciowy) oraz przeniesione z mieszkania rozwiązania.
Podsumowując całość po paru latach wygląda tak:
- piec elektryczny bez sterownika (tylko ręczne) + kominek z płaszczem wodnym ze sterownikiem Tatarek; urządzenia nie są ze sobą połączone, choć mogły by być co najmniej "kablem beznapięciowym" tak aby piec wyłączał się kiedy kominek zaczyna grzać - ALE: w tej chwili nie mam jak tego kabla położyć bez tzw. "odkrywki" - czyli remontu, kucia, wiercenia, kładzenia 1 kabla przez 3 pomieszczenia itp.;
- 4 kaloryfery (piętro) z przeniesionym z mieszkania systemem eq-3 MAX! z centralą oraz podłogowe (parter) z mieszaczem TECE i sterownikiem FX-30;
- rekuperator ze sterownikiem RM4
- ok. 10 punktów świetlnych, do których dodałem przełączniki radiowe 433MHz + czujniki temperatury i wilgotności;
- kilka urządzeń SON-OFF jako próba obejścia ww. problemów jak brak kabli czy połączenia urządzeń grzewczych;
- sterowanie - Raspberry 3B+ z Domoticzem do tego Arduino Mega z RFLinkiem dla urządzeń radiowych.

Domoticz z eq-3 MAX! radzi sobie dobrze, podobnie jak z RFLinkiem. Niestety próba rozwiązania newralgicznych problemów z ogrzewaniem na SON-OFF okazała się klapą - nie wiem czy to tylko u mnie (sądząc po wpisach na różnych forach jednak chyba nie) ale SON-OFFy miały tendencję do "odpadania" z sieci, co nie raz doprowadzało system do ugotowania: a to się nie włączył siłownik na listwie mieszacza, a to nie było widać temperatury itp. Nie za bardzo też pomógł repeater WiFi. I tak zapadła decyzja o przebudowaniu systemu tak, aby w 100% oprzeć go na kablach tam gdzie najbardziej jest potrzebny - czyli w pomieszczeniu gospodarczym.
Plan: Domoticz Pi 3B+ do tego posiadane już Arduino Mega z RFLinkiem (to co działa zostaje) + UPS do podtrzymania zasilania sterowania i pompy kominka.
A do tego:
- przekaźnik 8 kanałowy SRD (posiadam ale mogę się przesiąść na SSR) - do siłowników na listwę (w sumie mam 5 obwodów podłogówki) + pompa mieszacza;
- przekaźnik SSR (np. Fotek-10 DA - 10A) do pieca elektrycznego;
- przekaźnik (Modbus??) do rekuperatora;
- odczyt temp. kominka bezpośrednio ze sterownika Tatarek lub odczyt stanu przełącznika beznapięciowego w Tatarku.

I tutaj pojawiają się tzw. schody - poproszę o pomoc w rozwiązaniu:
- czy warto a jeżeli TAK to w jaki sposób, podłączyć 2 niezależne przekaźniki SSR/SRD do Arduino Mega
A może je rozdzielić - np. 8 kanałowy do Rasperry (próby już robiłem i w Domoticzu chodzi dobrze na GPIO) a przekaźnik dla pieca elektrycznego podłączyć do Arduino?
- rekuperator - sterownik RM4 jest na skrętce, producent udostępnia schemat ale nie wiem co dalej.... Modbus??
- odczyt stanu przełącznika beznapięciowego w Tatarku - jak? zrobić obwód i pomiar prądu?
- podłączenie czujnika temperatury z zasobnika CWU (teraz podłączony do FX-30, którego się chętnie pozbędę) - do Arduino?

Będę wdzięczny za pomoc i wszelkie porady 🙂 Wszystko co da się postawić na Rasperry i będzie w Domoticzu sterowalne jest mile widziane 🙂

W zapasie mam (na wszelki wypadek): Pi4 4GB, Shelly2 i parę SON-OFF (niechętnie do nich powrócę) i sporo chęci do zmiany całości - im więcej "po kablu" tym lepiej!

Cytuj
Dodane : 11/09/2020 11:09 am
isom
 isom
(@isom)
Prezes Moderator Zasłużony dla Forum, Donator 2019, Donator 2K20

@michal_mam delikatne deja vu  czytając twój wpis . Kominek z Tartarkiem i chyba gorzej bo kocioł na pellet .  Ja u siebie czytam temperaturę spalin na rurze kominka + odczyt stanu dodatkowego wyjścia z tartarka mam na shelly 1 + oczywiście badanie temperatur w domu ( skrypt dzVents) . Ty masz RF-Linka więc można do wyjścia Tartarka podłączyć przekaźnik NO/COM/NC i za strzałem wysłać drogą radiową ( nadajnik 433MHz ) i np jednym z niechcianych sonoff po wifi sygnał że kominek pracuje. Zdublowany sygnał da prawie 100% gwarancji

Do sterownia piecem elektrycznym lepiej zastosuj zwykły SSR 2 A i do tego stycznik , Te przekaźniki Fotek są ok pod warunkiem że Chińczyk nie zrobił przewałki i zamiast 10 A wytrzyma 4A a przy tym będzie się grzał .

GPIO w Malinie a szczególnie sysfs GPIO , które oferuje Domoticz działa bardzo stabilnie i spokojnie możesz na nim oprzeć sporo swoich potrzeb

Do mega z RF-link nie podpinaj już nić lepiej postaw drugie arduino  np nano z mysensors i na tym opędzisz listwę + np kilka DS18B20

OdpowiedzCytuj
Dodane : 11/09/2020 2:47 pm
Michal_M
(@michal_m)
Młodzik

@isom - dziękuję za szybką odpowiedź. Widzę, że idę w dobrym kierunku a to już połowa sukcesu!

Ale przechodząc do szczegółów - w jaki sposób odczytujesz "stan dodatkowego wyjścia z Tatarka" poprzez Shelly? Widoczny / niewidoczny w sieci? Czy jakiś odbiornik prądu + pomiar? Ja chciałem zamówić SON-OFFa (przeróbkę) który by takie coś "zgłaszał" (tzn zamknięcie/otwarcie obwodu beznapięciowego) ale okazało się to chyba za trudne/niemożliwe... Próby na sonoffie "beznapięciowym" co mam, nie powiodły się - tzn on sam z siebie nie widzi chyba czy taki obwód jest zamknięty czy nie - widzi tylko to co mu wyślemy i raportuje swój stan. Będę wdzięczny o jakieś szczegóły Twojego rozwiązania.

Co do kominka i dodatkowego pomiaru temperatury - z moich dotychczasowych doświadczeń wyszło, że pomiar na rurach z woda płaszcza jest obarczony dużym bezwładem - często kominek już wygasł i nie tłoczył nic do obiegu (u mnie temp poniżej 60 C na termozaworze) ale utrzymywał przez całkiem dług czas temperaturę w rurach płaszcza. A i odwrotne sytuacje tez miały miejsce - kominek już na 70-80 stopniach, ale w rurach w normie, więc system nic nie robi. A to z kolei przekładało się na inne ustawione przełączniki np. do siłowników obwodów podłogówki (u mnie jako obwód "wychładzający" - największy w pomieszczeniu z kominkiem, normalnie jest zamknięty, bo od kominka i tak jest super ciepło i bez tego. Jak się kominek rozpędził to poprzez Domoticza szła informacja o otwarciu tego obwodu i po paru minutach wszystko wraca do normy). Może faktycznie temperatura z komina jest lepsza, choć pewnie bezwład w takim systemie pomiaru też jest. Musze popróbować 🙂

Jeszcze raz dziękuję i będę zobowiązany za info z Tatarkiem i Shelly

OdpowiedzCytuj
Dodane : 11/09/2020 4:54 pm
isom
 isom
(@isom)
Prezes Moderator Zasłużony dla Forum, Donator 2019, Donator 2K20

@michal_m z mojego 3-letniego doświadczenia wiem że temperatura spalin dość szybko rośnie i też nie utrzymuje się długo na wysokim poziomie po wygaśnięciu kominka . Mój Tatarek ma wyjście do sterowania zaworem ( przepustnicą ), którego nie wykorzystuję bo dopływem powietrza steruje servo na podstawie temp spalin + temp płaszcza , Shelly1 jest na tyle uniwersalnym modułem , że możesz go załączyć podając fazę na wejście SW lub masę w przypadku zasilania 12V . Na początku pomysł był taki żeby shelly załączało dyskretne oświetlenie led w czasie kiedy w kominku się pali, ale ostatecznie zostało tylko jako informacja w domoticzu, a dalej w skrypcie. Czyli załączenie przekaźnika w shelly jest sygnałem że temperatura w kominku osiągnęła min 50 stopni .

Generalnie tak jak pisałem bazuję na temperaturach w pomieszczeniach i to jest priorytet, a temp spalin i włączony/ wyłączony shelly są tylko dodatkowymi parametrami ułatwiającymi optymalne sterowanie systemem ogrzewania.

OdpowiedzCytuj
Dodane : 11/09/2020 6:13 pm
Michal_M
(@michal_m)
Młodzik

@isom Pomysł z Shelly czy Sonoffem dobry choć trochę wbrew postowi (powrót do kabli) ale tego akurat połączenia (kominek - piec CO) inaczej się nie da. U mnie wyjście z Tatarka na przepustnicę zajęte, więc jednak podłączę do wyjścia beznapięciowego. Aby uniknąć pingowania shelly czy sonoffa po sieci skryptem, chyba podłączę sonoffa POW R2 - jak się pojawi odczyt poboru prądu to od razu wiadomo że jest i proste w użyciu blockly do zaprogramowania eventsów. Pozostaje zawsze radiówka 433 no i pomiar temp na kominku. Jak się z tym uporam dam znać.

Mam jeszcze pytanie co do stycznika w układzie z przekaźnikiem do pieca - jak go wpiąć w taki zestaw?

No a na koniec pozostaje rekuperator (Mistral) - teoretycznie mogę zamiast sterownika RM4 użyć protokołu Modbus (jest dosyć dobra dokumentacja). Ale co dalej? Adaptery RS485 do USB są dostępne - tyle, że po zapoznaniu się z tematyką do Domoticza na razie pozostawiam to na dłuuugie zimowe wieczory. No chyba że ktoś już próbował z tym rozwiązaniem i reku.

Pozdrawiam i polecam się w wszelkimi pomysłami na ogarnięcie tematu 🙂

OdpowiedzCytuj
Dodane : 12/09/2020 10:29 pm
isom
 isom
(@isom)
Prezes Moderator Zasłużony dla Forum, Donator 2019, Donator 2K20

@michal_m nie bardzo rozumiem sens sprawdzania poboru, skoro podłączając sonoff lub shelly do styków beznapięciowych Tatarka te styki włączą przekaźnik w sonoff a co za tym idzie zmienią stan przełącznika w domoticz . Wgrywasz do sonoff  firmware AFE np T0 , podłączasz GND sonoff do jednego zacisku w Tatarku , GPIO 14 do drugiego i wystarczy to tylko skonfigurować.

Stycznik - tak samo jak przekaźnik ma cewkę, więc jeden zacisk cewki np A1 podłączasz do N ( zero) a przez mały ssr na drugi zacisk A2 podajesz fazę (L), styki robocze stycznika sterują załączeniem pieca.

Co do Modbus to dla domoticz masz gotową wtyczkę Modbus https://github.com/DomoticX/domoticz-modbus

OdpowiedzCytuj
Dodane : 13/09/2020 2:47 pm
Michal_M
(@michal_m)
Młodzik

@isom RACJA! W sonoffach mam ESP  - muszę spróbować w ESP to tak ustawić po podłączeniu GND i GPIO14 (AFE nie używałem dotąd ale jak widzę ma parę ciekawych opcji). Już widzę światełko w tunelu...

Stycznik - OK czyli dobrze myślałem: przekaźnik załącza stycznik a ten zwiera styki robocze do pieca - ale wolę dopytać -  "safety first"!

Modbus - tak, te adaptery widziałem, jednak sam protokół i skrypty do Domoticza zostawiam sobie na zimę - nic tak dobrze nie robi jak kombinowanie ze zwojami kabli i laptopem na kolanach przy kominku 😀 (no może + lampka wina)

Jeszcze raz bardzo dziękuję - jak to wszystko ogarnę to opiszę sukcesy!

OdpowiedzCytuj
Dodane : 13/09/2020 9:48 pm
Michal_M
(@michal_m)
Młodzik

Powoli ogarniam całość: smartdom na osobną sieć bez dostępu do domowej; Pi z A-mega (+RFLink) do pom. gospodarczego; malina ustawiona z przekaźnikami po GPIO i przyszła pora na Tatarka, pompę mieszacza (wymiana po awarii), postawienie stycznika lub dwóch (może do pompy też) i UPS do podtrzymania całości i może iść zima... 🙂

Jest jednak jedno ale z Sonoffem - zabrałem się za podłączenie go na wyjściu beznapięciowym Tatarka a tu niespodzianka. Mam wersję z IO2 (z koniecznością lutowania  ale nie problem) czyli (w kolejności: GND, TX, RX, 3V3 + niedziurkowany IO2). I może bym się nawet za lutowanie zabrał ale:

1) IO2 (GPIO2) ma na boot'cie od razu stan wysoki i taka też informacja idzie do Domoticza

2) po rozpoznaniu tematu można by wpiąć tatarka na GND i TX (GPIO3) ALE nijak nie mogę wybrać tego GPIO w ustawieniach Sonoffa (mam ESPEasy) - jest nieaktywny zarówno po stronie "Hardware" jak i "Devices".

3) Shelly1 v3 - tego to na ESPEasy nie mogę ruszyć wcale.... ustawienia jak do Sonoffa (Switch na GPIO12) nie włączają przekaźnika. Za to na boot'cie przełącza 2x i posyła stan zawsze na ON do Domoticza. Ale już przełączyć się nie daje - nawet nie "pykne". Ustawiałem go na wszystkich dostępnych GPIO - nic, switch ani nie drgnie.  ... Tu i tam piszą o ustawieniu swicha na GPIO4 ale nie mogę wybrać GPIO 1,3,4,5. Ale jak zrobię "sumit" to stan na Domoticzu zawsze powraca do "ON"......

Tak więc zbliżam się do ściany - tym razem z dłuuugim kablem, przecinakiem  i jak w temacie - precz z WiFi 🙂

A i jeszcze jedna obserwacja Pi3B+ z Domoticzem (instalacja z ręki) i wszystkim co tam ma (RFLink, eq3-MAX!, MQTT, pi-hole itp.) vs. Pi4 ze Smarticzem i przekaźnikami na GPIO (zigbee2mqtt wyłączone) + pi-hole.

Pi3 - 2-5 % CPU; temp 43-50 bez obudowy i bez wiatraka

Pi4 - non-stop 25-30 % CPU; temp 58-63 bez wiatraka; 43-47 z wiatrakiem

Co pokazał htop? - node!! (node.js + npm) bierze ciągle 20-25% CPU i pewnie też daje temperaturę - bo Pi4 tylko z pi-hole i Domoticzem z instalki dawało wyniki jak w Pi3

Można wywalić - czy jest gdzieś zaszyty w Smarticzu?

OdpowiedzCytuj
Dodane : 16/09/2020 8:23 pm
isom
 isom
(@isom)
Prezes Moderator Zasłużony dla Forum, Donator 2019, Donator 2K20

@michal_m AD 2 pisałem Ci kolego wgraj do tego sonoff  AFE T-0 , spokojnie ustawisz GPIO 3 , jak nie lubisz AFE to wgraj Tasmotę też ustawisz sobie GPIO 3 .

AD 3 Po co zepsułeś sobie dobrego Shelly z oryginalnym softem ? Przecież jest wtyczka, która pozwala połączyć z domoticzem Shelly bez problemu, teraz wypada wgrać AFE dedykowane do Shelly1 , albo Tasmotę .

Co do Twojej obserwacji to smarticz ,ma zainstalowane zigbee2mqtt , jak nie korzystasz z zigbee to mimo że w domoticz wtyczka jest nieaktywna to serwer cały czas szuka urządzeń , zatrzymaj usługę

sudo systemctl stop zigbee2mqtt

a zobaczysz jak spadnie użycie procka . Generalnie jak nie planujesz zigbee to

sudo rm -rf /opt/zigbee2mqtt

i będzie po problemie , a jak chcesz to zostawić to po zatrzymaniu usługi edytuj plik

sudo nano /etc/systemd/system/zigbee2mqtt.service

usuń całą zawartość  zapisując ją sobie gdzieś na przyszłość albo najlepiej zakomentuj # przed każdym wierszem

zapobiegnie to automatycznemu uruchomieniu usługi po restarcie maliny

OdpowiedzCytuj
Dodane : 16/09/2020 9:52 pm
Michal_M
(@michal_m)
Młodzik

@isom - to się nazywa pomoc! szybko i na temat!

Tak muszę zrobić - popróbuję z AFE, bo nie ruszę z Shelly za nic... A i na Sonoffie (które działają i gdyby nie te GPIO...) też to zapuszczę - jak szaleć to szaleć!

Dzięki za ocalenie ścian 🙂

------------------------------

Aktualizacja wyników dla Shelly1 v3 (na ESPEasy) dla zainteresowanych tematem - przez wysyłanie komend bezpośrednio (np. GPIO, 1, 1) udało mi się ustalić że faktycznie switch jest ustawiony na GPIO4. Ponieważ w "Devices" nie daje się tego ustawić  na tym GPIO, postanowiłem spróbować poprzez wysyłanie komend z Domoticza bez switcha ustawionego w "Devices". Tak jak sądziłem jest to zupełnie możliwe. Czyli sterować Shelly1 mogę (wł / wył) - ale nie bez ograniczeń a) brak info zwrotnego (bo w ustawieniach można wybrać wysyłanie stanu a nie mam nic w Devices); b) niewiele da się z tym zrobić w "RULES" (poza wyłączeniem switcha onBoot); c) pin do wpięcia Tatarka i tak są niedostępne w ustawieniach więc pewnie pójdzie flash na AFE....

Co do zigbee - ulga 🙂 procek spadł na 2% a temperatura na 30C (z wiatrakiem) - wszystko w pliku konfig zakomentowałem - a nuż kiedyś się przyda...

OdpowiedzCytuj
Dodane : 16/09/2020 10:41 pm
Michal_M
(@michal_m)
Młodzik

Aktualizacja - parę dni potrwało zanim zasiadłem do AFE (nigdy nie używałem więc to nowość) i mam AFE T0 (2.2.0) na Sonoff z tym dziwnym układem GPIO (opisanym powyżej). Ustawienia standardowe chodzą oczywiście OK

Jak rozumiem, możliwe jest ustawienie Sonoffa tak aby po podłączeniu do Tatarka na GND i GPIO3 (TxD) poprez AFE szła informacja do Domoticza o zamknięciu/otwarciu  obwodu.  Tutaj wchodzę na zupełnie na nieznany grunt i poproszę o poprawienie: czy dobrze zakładam, że w ustawieniach "Przyciski" zmieniam ustawienia jedynego przycisku na:

GPIO 0  na 3, Funkcja na "Tylko sterowanie przekaźnikiem", Typ na "Bistabilny" (albo ON albo OFF) i oczywiście IDX na Domoticza.

Czyli jak obwód się otworzy lub zamknie to załącz / wyłączy przekaźnik a info pojawi się w Domoticzu, co pozwoli na ustawienie w "Events" wyłączenia pieca. Poproszę o poprawkę jeżeli coś przekombinowałem.

Pytanie ogólne bo nijak nie mogę znaleźć w "internetach" - jaki AFE na Sonoff POW R2? Chodzi o możliwość odczytu wszystkich wartości "prądowych". Są różne ustawienia dla ESP czy Tasmoty ale w AFE jestem zupełnie zielony.

Co do innych aktualizacji w przeróbkach: na wniosek rodziny wymieniam zwykły stycznik na piec na taki z "ręczną kontrolą". Argument nie do odparcia - "zawsze się psuje (Domoticz / Raspi) jak ciebie nie ma w domu..." 🙂 co racja to racja....

OdpowiedzCytuj
Dodane : 23/09/2020 8:28 pm
isom
 isom
(@isom)
Prezes Moderator Zasłużony dla Forum, Donator 2019, Donator 2K20

@michal_m  GPIO 3 to RX a nie TX  , Przycisk na GPIO 0 zostaw w spokoju bo przyda się gdyby np moduł się zawiesił to przytrzymanie tego przycisku przez dłużej niż 10 sek wprowadza moduł w tryb konfig a przytrzymanie powyżej 30 sek resetuje go do fabryki.

Możesz dodać drugi przycisk , ustawić na bistabilny przypisać GPIO 3 i IDX , tam gdzie jest sterownie ustawiassz brak przekaźnika

Co do softu dla POW R2 to nie ma wersji ( jeszcze) AFE pod ten moduł

OdpowiedzCytuj
Dodane : 23/09/2020 9:16 pm
Michal_M
(@michal_m)
Młodzik

@isom  co doświadczenie, to doświadczenie! Fakt, nawet nie pomyślałem że odcinam się od twardego resetu w ten sposób.... Przycisk 2 dodany.

Pow R2 postawię na SP w takim razie i poczekam na nowości z AFE - bo i tak mi się podoba 🙂 Chyba najbardziej to że widzę stan urządzenia po odcięciu zasilania (jest / nie ma) - czyli to czego mi brakowało w ESP (lub nie wiedziałem jak ustawić poza "rules"). A tu jest od razu info w Domoticzu - nawet się zastanawiam czy nie pominąć wszelkich ustawień na GPIO3 - Tatarek może włączać / wyłączać Sonoffa i będzie to widać w Domoticzu. Tam gdzie będzie zainstalowany Sonoff i tak nie mam czym sterować... Sonoff jest mi tylko potrzebny do Tatarka - zamiast rzeczonych kabli w tytule....

Ale i tak popróbuję -  co się człowiek naumie to jego 🙂

Wielkie dzięki jak zwykle i jak tylko ogarnę resztę natychmiast daję znać!

OdpowiedzCytuj
Dodane : 23/09/2020 9:39 pm
Udostępnij: